Kaum Kadazan-Dusun merupakan nama kaum bumiputera asli yang terbesar di Sabah. Salah satu teori mengatakan kaum ini asalnya dari suku Bunun di Taiwan.[1]
Kaum etnik Kadazan-Dusun ini menggunakan pelbagai bahasa dan dialek
dengan pelbagai kebudayaan dan adat resam tradisional. Terdapat 27 suku
kaum di dalamnya. Antaranya ialah Dusun Liwan, Dusun Tindal, Dusun Pahu, Dusun Lotud, Bagahak, Dusun Labuk, Dusun Kimaragang, Tagahas, Tangara, Dusun, Rungus, Orang Sungai, Kuijau, Tambanuo, dan sebagainya.
Pada mulanya Tun Fuad Stephens,
Huguan Siou (Pemimpin Agung) pertama Kadazan, mencadangkan istilah
Kadazan digunakan bagi menyatukan 14 suku kaum yang berkongsi kumpulan
bahasa bagi memberikan mereka suara yang lebih besar. Ini dipersetujui
oleh ramai, tetapi sesetengah orang Dusun mahukan atonomi lebih besar,
dengan itu istilah Kadazan-Dusun dipilih sebagai tolak-ansur.
Kumpulan etnik yang terbesar adalah suku kaum Dusun yang merupakan
satu pertiga dari penduduk Sabah. Suku kaum Dusun yang tinggal di pantai
barat seperti Penampang, Papar, Tuaran, Kiulu, Tamparuli, Tenghilan,
Kota Belud dan juga di lembah bukit di Ranau, Tambunan, dan Keningau
adalah petani tradisi yang menanam padi sawah dan huma. Sesetengah dari
mereka memburu serta menangkap ikan sungai. Mereka kebanyakan bertempat
di sekelilingi kawasan lembah pantai barat dan kawasan pendalaman.
Lazimnya masyarakat daripada subetnik yang disebut di atas adalah
berasal (mendiami) daripada kawasan-kawasan (daerah) tertentu umpamanya
Kimaragang di daerah Kota Marudu, Lotud di daerah Tuaran, Orang Sungai di daerah Kinabatangan, Sugut, Paitan dan Pitas. Kebanyakan orang Kadazan-Dusun menganuti agama Kristian.
Bagi Orang Sungai yang tinggal di daerah Pitas, mereka menganut agama
Islam manakala daerah-daerah lain seperti Kinabatangan (Tongod) dan
Paitan, Orang Sungai beragama Islam dan Kristian. Masyarakat Lotud
(Suang Lotud) turut mendiami kawasan Pantai Barat Selatan negeri Sabah
terutamanya Tuaran, Tamparuli, Telipok dan dan sedikit di Kota Belud
(Tempasuk). Mereka hidup secara kolektif dengan mendiami rumah panjang
yang mengumpulkan beberapa keluarga, iaitu antara 150 - 200 orang. Walau
bagaimanapun, pada masa kini, rumah panjang jarang dilihat dalam etnik
ini. Kebanyakannya telah mengalami pembangunan fizikal dan mental.
Istilah Kadazan-Dusun ini wujud dari hasil penggabungan etnik Kadazan dan Dusun
serta beberapa etnik kecil lain. Penggabungan ini adalah akibat
pertelingkahan politik. Lagipun, perbezaan antara kaum Kadazan dan Dusun
tidaklah begitu berbeza dan kasar.Beza antara bahasa Kadazan dan Dusun
ialah seperti bahasa Malaysia dan bahasa Indonesia.
Suku kaum yang membentuk Kadazandusun
Kadazandusun terdiri daripada empat puluh suku kaum Dusun dan Kadazan.- Bisaya
- Bonggi
- Bundu
- Dumpas
- Gana
- Garo
- Idaan
- Kimaragang
- Kolobuan
- Kuijau
- Labuk
- Lingkabau
- Liwan
- Lobu
- Lotud
- Lundayeh
- Makiang
- Malapi
- Mangkaak/kunatong
- Minokok
- Murut
- Ngabai
- Paitan
- Pingas
- Rumanau
- Rungus
- Sinobu
- Sinorupu
- Sonsogon
- Sukang
- Sungai
- Tagahas
- Tatana
- Tangara
- Tidong
- Tindal
- Tobilung
- Tolinting
- Tombonuo
- Tuhawon
- Tutung
Perayaan
Pesta Kaamatan (Menuai) disambut oleh Kadazandusun sebagai meraikan tuaian baik, tetapi Pesta Kaamatan juga disambut oleh semua kaum lain Sabah. Pesta Kaamatan disambut sepanjang bulan Mei walaupun perayaan ini hanya pada 30 dan 31 Mei. Kemuncak perayaan Kaamatan adalah peraduan ratu cantik atau unduk ngadau, tarian tradisi, dan upucara kemuncak yang dijalankan oleh Bobohizan "ketua pendita"Pesta Kaamatan bagi kaum Kadazan juga dikenali sebagai 'Tadau Ka'amatan' dalam bahasa Kadazandusun.
Kadazan percaya kepada makhluk halus dan dipercayai terdapat lima makhluk halus: Kinoringan(Ketua makluk halus & Pencipta), Rusod(semangat semua benda hidup kecuali manusia), Koududuwo (semangat manusia), Tombiruo (semangat orang yang telah meninggal), dan Rogon (semangat jahat).
Menurut kepercayaan Kadazan, semangat padi merupakan Kinoingan (Kinorohingan dalam dialek Dusun) yang dikenali sebagai Bambaazon, disembah sebagai pencipta dan berkuasa sumber kepada kewujudan. Semangat padi Bambaazon dimuliakan pada pokok padi, beras, dan nasi. Ramai yang mempercayai bahawa "Tanpa padi, tiada kehidupan."
Ketika pesta Kaamatan, penduduk Sabah mengenakan pakaian tradisi mereka dan bersuka-ria. Selain menari Sumazau dengan alat muzik tradisi, tapai (arak beras) dihidangkan sebagai minuman istimewa. Penduduk Sabah akan menyapa sesama mereka dengan ucapan 'Kopivosian Tadau Ka'amatan' atau 'Selamat Hari Menuai'.
Makanan tradisional
-
Lihat juga: Makanan tradisional kaum Kadazan-Dusun
Tarian tradisional
Tarian Sumazau merupakan tarian tradisi suku kaum Kadazandusun yang terkenal di seluruh Malaysia. Tarian ritualnya memenuhi pelbagai fungsi seperti mengucap kesyukuran yang berkaitan dengan kegiatan menanam dan menuai padi dan untuk menolak bala, menyemah semangat, dan mengubati penyakit. Juga melaluinya ibu-bapa/keluarga dapat menonton dan memilih bakal menantu yang berpotensi.Irama Sumazau adalah perlahan. Alat alat pengiring tarian adalah set gong dan gendang. Pasangan penari berhadapan dan menggerak-gerakkan kaki berlangkah kecil, sementara tumit kaki diangkat-turunkan mengikut irama. Ketika menari tangan dikepakkan keluar, gerakannya turun naik seperti burung terbang. Biasanya Sumazau ditarikan semasa hari keramaian majlis jamuan Pesta Kaamatan.
Pakaian tradisional
- Pakaian Tradisional Suku Kaum Kadazan Penampang
- Pakaian Tradisional Suku Kaum Dusun Tindal Kota Belud dipanggil ' Sinipak '.
No comments:
Post a Comment